Webclient Testen

Wat is webclient testen
Het testen van webclients verschilt op veel punten van traditionele backoffice informatiesystemen.
Een eerste verschil betreft de gebruikers. Bij reguliere toepassingen zijn de medewerkers meestal van de organisatie zelf. Dit geldt echter niet voor webclients. Hier zijn de gebruikers vaak zakelijke of particuliere klanten. Dit stelt hoge eisen aan de beveiligbaarheid, performance, beschikbaarheid en bruikbaarheid. Ook krijg je bij webclients te maken met navigeerbaarheid.
Doordat het aantal klanten dat tegelijk een site kan benaderen in principe oneindig is, zal op dit aspect getest moeten worden middels loadtests en stresstests
.
 

Verschil in toepassing van webclients
Niet iedere internettoepassing is even gecompliceerd. Zo zal de ene internetsite slechts dienen ter verstrekking van informatie (éénrichtingsverkeer), terwijl een andere applicatie volledig is geïntegreerd in het primaire proces van een organisatie (denk aan Bol.com). Tussen deze twee zitten nog een aantal gradaties waarbij de interactie tussen gebruiker en bedrijf toeneemt.
Het moge duidelijk zijn dat het voor de laatste belangrijker is dat de site 24 uur per dag, zeven dagen per week in de lucht is dan voor een site die enkel en alleen dient ter verstrekking van informatie
.

 

Time-to-market
De time-to-market van een webclient is vaak kort. Daar komt bij dat releases elkaar vaak in rap tempo opvolgen. Dit gaat vaak ten koste van een goede documentatie, mede als gevolg van het feit dat webclients vaak iteratief ontwikkeld worden, waarbij er meer gestuurd wordt door de ontwikkelaars dan door opdrachtgevers.

 

Eisen
Dit stelt ook bijzondere eisen aan het testen van de webclients.
-
Er worden meer testtechnieken gebruikt
- Meer kans op schade bij niet goed testen
- Door snel opvolgende releases veel regressietests
- Korte doorlooptijd
- Geen goede documentatie waarop testen gebaseerd kunnen worden.
- Loadtesten