Wat is webclient testen
Het testen van
webclients verschilt op veel punten van traditionele backoffice
informatiesystemen.
Een eerste verschil betreft de gebruikers. Bij reguliere
toepassingen zijn de medewerkers meestal van de organisatie zelf. Dit geldt
echter niet voor webclients. Hier zijn de gebruikers vaak zakelijke of
particuliere klanten. Dit stelt hoge eisen aan de beveiligbaarheid, performance,
beschikbaarheid en bruikbaarheid. Ook krijg je bij webclients te maken met
navigeerbaarheid.
Doordat het aantal klanten dat tegelijk een site kan
benaderen in principe oneindig is, zal op dit aspect getest moeten worden
middels loadtests en stresstests.
|
Verschil in toepassing van
webclients
Niet iedere internettoepassing is
even gecompliceerd. Zo zal de ene internetsite slechts dienen ter verstrekking
van informatie (éénrichtingsverkeer), terwijl een andere applicatie volledig is
geïntegreerd in het primaire proces van een organisatie (denk aan Bol.com).
Tussen deze twee zitten nog een aantal gradaties waarbij de interactie tussen
gebruiker en bedrijf toeneemt.
Het moge duidelijk zijn
dat het voor de laatste belangrijker is dat de site 24 uur per dag, zeven dagen
per week in de lucht is dan voor een site die enkel en alleen dient ter
verstrekking van informatie.
|
Time-to-market
De time-to-market van
een webclient is vaak kort. Daar komt bij dat releases elkaar vaak in rap tempo
opvolgen. Dit gaat vaak ten koste van een goede documentatie, mede als gevolg
van het feit dat webclients vaak iteratief ontwikkeld worden, waarbij er meer
gestuurd wordt door de ontwikkelaars dan door
opdrachtgevers.
|
Eisen
Dit stelt ook bijzondere eisen aan
het testen van de webclients.
-
Er worden meer
testtechnieken gebruikt
- Meer kans op schade bij niet goed testen
- Door
snel opvolgende releases veel regressietests
- Korte doorlooptijd
- Geen
goede documentatie waarop testen gebaseerd kunnen worden.
-
Loadtesten
|
|
|